maandag 20 juni 2011

Ding 21 Aquabrowser, My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

Nog een paar 'dingen' en ik ben bij de finish. Nu is de kunst om de boel niet te snel af te raffelen. Daarom heb ik eerst de hele tekst rustig doorgelezen.
Bij de achtergrondinformatie heb ik drie stukken tekst gelezen. Ik vind dat de tekst erg verouderd is (2008) en bij 'My Discoveries in de Aquabrowser' had ik een uitleg verwacht van hoe je een account kan aanmaken bij "My Discoveries'. Deze keer heeft de achtergrond informatie mij dus niet zo goed geholpen. Jammer.

Ik heb de site van de OBA bezocht en een titel opgezocht. Dit werkt eigenlijk net als bij onze Aquabrowser.

Het aanmaken van een account bij 'My Discoveries' stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. Leuk dat het nu met dit ding aan de orde komt.
Ik heb het account via onze eigen website aangemaakt. Je doet dit door een titel in de catalogus op te zoeken. Je ziet rechtsboven een kopje met 'My Discoveries', hier kun je met een e-mailadres, een gebruikersnaam en een wachtwoord binnen een paar seconden een account aanmaken.
Vervolgens heb ik een titels voorzien van een tag en daarvoor een nieuwe map aangemaakt. Heel erg makkelijk. Is dat ook weer geregeld.

Worldcat heb ik nog wel even bekeken, maar ik ben er verder niet op ingegaan omdat dit is behandeld in de module I&K. Ik wil nog wel vermelden dat het een heel overzichtelijke site, in het Nederlands, is, die mij wat doet denken aan Picarta omdat er titels in zijn opgenomen uit de grote Nederlandse openbare bibliotheken, uit wetenschappelijke en speciale bibliotheken.

1 opmerking:

  1. Hoi Eyrie

    Heb je de uitleg van My Discoveries in onze aquabrowser ook bekeken? En wat vond je daarvan?
    Daar moeten onze klanten het tenslotte mee doen.

    Groet Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen