woensdag 22 februari 2012

Ding 24 Mediawijsheid

De introductie gelezen. Ik heb een aantal artikelen gelezen. En de tekst gedaan. Ik ben gezakt en volgens de test dus niet mediawijs. Volgens mijzelf ben ik nog wel aardig op de hoogte. Ook heb ik het filmpje bekeken en ik was geschokt. Zo gaat het in de praktijk toch niet. Bij ons thuis staat de computer in de kamer en iedereen kan meekijken en van die geweldspelletjes verbied ik. Je weet natuurlijk niet wat ze bij een ander thuis doen.
Ik vind het een goed idee om kinderen hier mee te laten opgroeien, maar ik vond het niet de taak van de bibliotheek maar van de basisschool. Ik vind het een goed idee om tijdens de mediawijsheidweek onze eigen diensten onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld de werking van de catalogus. Er zijn veel klanten die niet weten hoe ze thuis een boek moeten aanvragen. Of wat hun pincode is. Dat is onze dienst. Bij een bank kun je uitleg vragen over internetbankieren, dat zijn daar de profesionals.
En ik vraag me eigenlijk af of bezoekers van de bibliotheek wel op de hoogte zijn van de mediawijsheidweek. Tijdens de laatste week heb ik geen enkele vraag gekregen.
Tot zo ver de berichtgeving over ding 24.

1 opmerking:

  1. Hallo Eyrie,
    Waren we weer, ben benieuwd naar je blog dit keer, hij ziet er al prachtig uit!
    Bij sommige testen moet je, vind ik persoonlijk, de uitslag ruim interpreteren: ik denk ook dat jij een heel eind komt, dus ach, ik zou er niet wakker van liggen!
    Wat doe jij trouwens nog met de 23 dingen? Dat wil ik nog graag lezen. Yntskje en ik gaan al jullie opmerkingen, ideeen etc. tijdens deze cursus verzamelen (net bedacht, Yntskje verkeert nog in 'zalige onwetendheid') en aan het eind van de cursus verwerken. Lijkt mij dat er tzt iets mee moet worden gedaan.
    Dus: graag nog een blogje met meer info! En succes met deze nieuwe dingen!
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen